Sådan tilrettelægger du en videoproduktion fra idé til publicering
– undervurder ikke den fase mange springer hurtigt over!
Kender du de fire P’er i en videoproduktion? Læs med her og få en forståelse for de forskellige faser i videoproduktionen – og hvilken fase som mange springer hurtigt hen over, men som i virkeligheden er god at bruge noget tid på! Du kan evt. også se vores webinar om “Videoprocessen – fra idé til publicering”, hvor vi netop giver indblik i videoproduktionens forskellige faser.
Uanset om du er marketingansvarlig og får produceret video eksternt, eller om du kaster dig over video selv, så giver det god mening at kende til hvordan tilrettelæggelse og processen med video foregår, hvis du vil arbejde med mediet. At kende til de forskellige faser gør ikke kun, at du kan planlægge og tilrettelægge det bedst muligt, men også at den kreative proces bliver bedre, og at du i sidste ende vil kunne få det bedste ud af din video.
P1: Pre-produktion
Pre-produktion handler om din forberedelse. Og det er her din idé tager form. Der er rigtig mange der springer hurtigt hen over denne fase og går mere eller mindre direkte i gang med selve optagelsen. Det kan virke fristende at komme hurtigt i gang, når man synes, man har en nogenlunde god ide om, hvad man vil optage. Men undervurder ikke denne fase! Den tid du bruger i forberedelse er rigtig godt givet ud. Og det er der mange gode grunde til:
- Det vil betyde at du kan blive skarpere på din video ift. afklaring af indhold, målgruppe, storytelling m.m.
- En god forberedelse vil samtidig betyde at du har bedre styr på selve optagelsen og at tingene glider mere glat. Der er derfor også større chance for at du får dine “skud” i kassen hurtigere og i bedre overensstemmelse med din drejebog.
- Du vil ende med mere “præcist” billedmateriale, hvilket vil betyde mere effektiv post-produktion og hele redigeringen vil være mere overskuelig og glide nemmere.
- Fordi du har brugt tid i starten på at gennemtænke din video, vil det have en effekt på hele den færdige video samt indtænke det sidste vigtige step – publicering og hvor videoen skal “ud og leve”.
Pre-produktion er derfor ikke et punkt, der skal spares på eller springes over! Det vil spare dig for både tid i de øvrige faser og i sidste ende betyde et bedre resultat. En bedre forberedelse = bedre omsætning.
Hos Augenblick starter vi altid med et indledende møde eller workshop med vores kunder, for netop at afklare og præcisere videoens indhold, formål, budskab, målgruppe, kanaler m.m. Til dette har vi udviklet en model vi kalder Storytelling Canvas, som sørger for at vi kommer godt omkring og får spurgt ind til ønsker og behov. Samtidig er det væsentligt at afgøre hvor i kunderejsen, videoen skal bruges. Se evt. vores webinar “Videoproces – fra idé til publicering”, hvor vi giver et indblik i processen og overvejelser.👇
P2: Produktion
Selve optagelsen! Det er her du omsætter dit manuskript eller drejebog til “action”. Hvis du har været god i din forberedelse, skulle det meget gerne betyde, at selve optagelsen glider glat, og at det kan klares indenfor estimeret tid.
Du vil typisk have både de centrale optagelser for videoen samt dækbilleder, der bruges som “mellemlægning” og klip i din video. Hvis du laver en testimonial eller anden form for interview film, vil du samtidig skulle tilrettelægge og gennemføre interviews med deltagere. Her er kunsten at få folk til at slappe af foran kameraet, være naturlige og autentiske. Folk skal føle sig tilpas, så de åbner op, og så du ender med et godt interview, som er brugbart for både dig og de involverede – og alle parter bliver glade for resultatet. Læs evt. mere om tilrettelæggelse af interview i blogindlægget om “autentiske kundetestimonials”.
En tommelfingerregel ved optagelserne er “hellere optage lidt for meget”, så du har nok materiale med hjem – end det modsatte er tilfældet. I værste fald vil du ellers være nødt til at skulle ud på ekstra optagelser for at hente yderligere materiale og de scener, du ikke fik med i første omgang.
P3: Post-produktion
Denne fase er her du virkelig kan lege og få mulighed for at være kreativ og ende med en færdig video. Det er her du klipper materialet sammen til en sammenhængende historie, justerer farver, lægger lyd og musik over. Og skaber en færdig video med lækker finish.
Redigeringen er ofte den fase der tager længst tid. Typisk beregner vi redigeringstid ud fra optagelse med 1:3 eller 1:4 – alt efter hvor “avanceret” eller dynamisk video og effekter skal være. Dvs. hvis det har taget en time i optagelse, vil det tage ca. 3-4 timer i redigeringsarbejde.
P4: Publicering
Det sidste skridt i processen med din video handler om publicering. Det er nu, du skal have din video ud og leve. Også denne fase er for mange et overset step. Der er mange, som ikke tænker meget over, hvordan de vil have deres video ud, hvilke platforme og kanaler den skal leve på.
Som nævnt indledningsvis under pre-produktion (P1), så er det en god ide at tænke hele processen igennem allerede fra start. Udformningen af din video og den type video du skal lave, hænger sammen med dit formål og hvor i kunderejsen den skal bruges – samt hvor den i sidste ende skal “ud og leve”. Det har altså betydning, om vi snakker en video, der primært skal bruges til at skabe opmærksomhed og branding på de sociale medier – eller om det er en testimonial, der skal hjælpe kunden med at tage den endelige købsbeslutning. Se evt. mere i vores webinar om at “få din video ud over rampen” hvor vi har fokus på organisk reach.
Vil du i gang med video?
Hvis du vil høre mere om, hvordan I kan benytte video strategisk som en del af jeres kommunikation, så kontakt os på mobil +45 30 22 69 29 eller mail bettina@augenblick-film.dk.
Du er også velkommen til at besøge os i vores kontor i Søborg, Vandtårnsvej 62 – vi er altid friske på en kop kaffe og en uforpligtende snak om muligheder med video.
Hvis du er til mere video-inspiration, så skriv dig op til vores nyhedsbrev, hvor vi deler ud af viden og inspiration omkring video og marketing, og bliv inviteret med næste gang vi afholder webinar.