Inspiration til det kommende år: Her er 6 Videotrends for 2021

Et nyt år er begyndt, og det er derfor interessant at kigge fremad, og lægge planer for det kommende år. Selvom 2020 er historie og vi nu kan skrive 2021, har det forgangne år sat sit præg på kommende tendenser. I vores seneste Augenblick webinar Videotrends 2021 kiggede vi nærmere på video tendenser, som vi ser blive store i den kommende fremtid. Her er vores bud på 6 videotrends, der er værd at holde øje med?

1. Hybrid Events

Livestreaming var stort i 2020 – og det eksploderer i 2021. Corona og restriktioner var med til at sætte rammerne for, hvordan vi kunne afholde events i 2020. Og det vil fortsætte i 2021. Selv når vi engang kan lægge corona bag os, vil det have påvirket vores måde at være sammen på, hvordan vi ses, hvordan vi afholder events osv.

Livestreaming er kommet for at blive. Men i fremtiden vil vi også i højere grad se et mix af events. Der er noget at hente for dem, der formår at forene offline/online. Et fysiske event der samtidig bliver streamet, muliggør at få meget mere for sit marketing budget. Ved en streaming kan man både komme omkring udfordringer ift. eventuelle begrænsninger mht. lokation, restriktioner m.v. og samtidig komme bredt ud til sin målgruppe. Det optagede videomateriale kan du bruge til at lave yderligere marketing materiale, fx keypoint take-aways fra et oplæg, til brug ifm. undervisningsvideoer, stemnings- eller situationsbilleder m.m.

2. Video First

Video First er en content strategi, der gør video til en integreret del af din markedsføring ved at tage udgangspunkt i video, og derfra skabe andet content. Strategien bygger på at 72% foretrækker at se video-indhold frem for at læse tekst, og at video giver bedre ROI. Tilgangen udelukker dog ikke andet indhold. Der vil stadig være behov for at lave tekst, blogindlæg, whitepapers, podcast, billeder og andet visuelt materiale. Men det handler om at tage udgangspunkt i video først, og derfra skabe dit øvrige indhold. Fx vil du fra en video kundeanbefaling kunne lave flere forskellige typer content: En længere videocase til hjemmesiden, kortere snippets til sociale medier, kunde-case til blogindlæg samt fotos (hvis kvaliteten fra videoen er god), der kan bruges som billedmateriale til din markedsføring.

3. Styrk din online salgskanal med video

Din online tilstedeværelse er i dag vigtigere end den nogensinde har været. Corona og den medfølgende nedlukning af samfundet har gjort at forbrugerne i stadig større grad er rykket online. Møder, kurser, events, shopping, dagligvareindkøb… det hele foregår i endnu højere grad online. Det betyder, at du skal have endnu mere fokus på din online salgskanal og touchpoints i kunderejsen. Video er et stærkt værktøj i din online salgskanal. 87% siger at video har hjulpet med at øge trafikken til deres hjemmeside, og 80% at video direkte har hjulpet med at øge salget.

Tænk i hvordan du kan gøre brug af video til din forretning. Har du web-shop kunne det fx være produktvideoer. Sælger du ydelser, it-løsninger e.l. kunne det bla. være explainer videos eller demo-videoer. Eller måske du skal overveje online video kurser, hvis du fx tilbyder dans, yoga, at skrive bedre tekster osv. 

For alle virksomheder gælder at tænke i Help-content og lave videoer, der tager udgangspunkt i spørgsmål fra kunder og følgere. Det kunne fx FAQ-videoer der kan bruges på både hjemmesiden og sociale medier.

4. Lottiefiles

En fjerde trend der er på vej frem er Lottiefiles. Udviklet af AirBnb oa. er det små animationer du kan bruge til at pimpe din hjemmeside, sociale medier m.v. op, så det skaber visuel opmærksomhed.

Nu da Flash endelig er død, og HTML5 stadigvæk er for meget programmering for sådan nogle visuelle skabere som os, byder Lottiefiles på et format som kan erstatte Flash. Samtidig er det ikke en fil som en .jpg, png eller gif og den fylder derfor meget mindre. En Gif med ca. 750 kb har som Lottiefiles med sammen animation kun 9kb! Selv en .jpg uden animation vil være større med ca. 40 kb. 

Vi er vant til at arbejde med animation hos Augenblick, og med Lottiefiles giver det mulighed for at eksportere vores animation i andet format, og du kan få gavn af formatet med det samme.

5. The Human Side of the Brand

Med de sociale strømninger i samfundet der udmønter sig i forskellige fokusområder og bevægelser, fx ift. klimaet, Black Live Matters, Me-too m.fl. er der kommet mere fokus på social ulighed, racisme, sexisme og samfundsansvar. De yngre generationer er i gang med et opgør med de ældre generationers måde at gøre tingene. Der er en stærk social bevidsthed blandt de yngre, hvor værdier er vigtige. The Socially Concious Audience køber ikke kun produkter – de køber værdier. Og “mennesker køber af mennesker” er her også værd at huske på. Derfor er det vigtigt at gå mere bag om virksomheden og vise en mere autentisk side samt menneskene bag. 

Det kan fx være en profilfilm der fortæller historien om virksomheden – hvem er vi,  hvilke værdier har vi, hvem er vores samarbejdspartnere? Eller måske en mini-dokumentar hvor man besøger kaffe-bønder i kaffeplantagen og ser hvordan om hvordan kaffebønnerne ender i din kop. Tænk også i Behind the Scene (BTS) content, hvor det mere håndholdte og mobilvideoer gør sig glimrende, og genrelt Storytelling omkring virksomheden, fx Stories på Instagram e.l.

Augenblick_Film_webinar_Storytelling_Human_side

6. Video-hilsen

Sig det med video! En video-hilsen er en god mulighed for at sende en mere personlig hilsen, men det giver også mulighed for at kunne fortælle og illustrere visuelt, når du skal videregive information.  Der findes forskellige muligheder (også gratis), der gør det nemt at lave en lille hilsen via video, hvor du kan optage direkte fra dit kamera på din computer eller bærbar og samtidig dele din skærm, og dermed gennemgå ønsket materiale. Og det kan gøre et stort indtryk på modtageren at modtage en personlig video-hilsen. Det er både nemt og billigt, så der er ingen undskyldning for ikke at prøve det af. Soapbox, Hubspot, 23video, Loom m.fl. er bare nogen af dem du kan tjekke ud, hvis du selv vil i gang med video-hilsen.

Afsluttende bemærkninger

Tag de trends til dig, der giver mening for jeres virksomhed, og tilpas dem jeres profil og målgruppe. Brug video til at understøtte jeres overordnede kommunikationsstrategi. Udnyt videoens styrke som kommunikationsmiddel, og mød jeres kunder, der hvor de er. 

Forhåbentlig kunne vores videotrends inspirere til nye ideer og planer for din markedsføring i 2021. Vi tager meget gerne en uforpligtende snak om hvordan du kan kan gøre brug af video i din virksomhed, så det giver mening for dig og din målgruppe.

Hvis du vil høre mere om, hvordan I kan benytte video strategisk som en del af jeres kommunikation, så kontakt os på mobil +45 30 22 69 29 eller mail bettina@augenblick-film.dk.

Du er også velkommen til at besøge os i vores kontor i Søborg, Vandtårnsvej 62 – vi er altid friske på en kop kaffe og en uforpligtende snak om muligheder med video.

Hvis du er til mere video-inspiration, så skriv dig op til vores nyhedsbrev, hvor vi deler ud af viden og inspiration omkring video og marketing, og bliv inviteret med næste gang vi afholder webinar.