Derfor skal du gå live: 5 grunde til livestreaming er en god ide

Livestreaming er en rigtig god måde, hvorpå du kan komme ud til dine kunder – og det er kun blevet endnu mere aktuelt i en tid med corona, restriktioner og forsamlingsforbud! 

Overvejer du at livestreame? Her er kommer 5 grunde til at lave live-indhold. Du kan også se vores tidligere webinar, “Livestream vs. Webinar – hvorfor og hvordan”, som video-replay lidt længere nede i indlægget.

1. Interaktion med flere – in real time

Livestreams er et godt format til at interagere med folk, der kan blive til kunder. Grunden til, at de ser med på dit live, er højst sandsynligt fordi det emne, du arbejder med, har deres interesse eller matcher deres behov. Det betyder også, at der kan være potentiale til at skabe yderligere interesse eller endnu bedre; et salg. Samtidig er live ikke begrænset i forhold til lokation. At lave live indhold giver dig mulighed for at interagere med potentielle kunder – uden at I behøver at mødes fysisk. Det betyder også, at du kan interagere med mange og nå flere på en gang – “in real time” vel og mærke. Det er ikke så ringe endda!

2. Engagement

Det at du går live, gør det muligt at kunne interagere med dine følgere i realtid og med øjeblikkelig respons. Og der er større sandsynlighed for at deltagere interagerer med live indhold. Fordi det er live, giver det folk en mulighed for at spørge ind og få svar med det samme. Du kan gribe en ide, svare på de spørgsmål der kommer og skabe en stemning. Med Q&A, Polls etc. kan du engagere publikum på en måde, som kun er muligt når det er “live”. Live-indhold er således godt til at engagere og opbygge dit publikum.

3. Eksponering og impact

Næsten alle de store SoMe platforme understøtter livestreaming. Og hvis du laver live indhold, bliver det belønnet i forhold til andet indhold. Tests har vist at Live bliver promoveret over andet indhold, også når det gælder optagede videoer og statiske billeder.  Du kan således nå bredt ud med dit live-indhold. Udover dem der har tilmeldt sig din live event, og dem der allerede følger dig, har du mulighed for at ramme endnu bredere – såfremt du laver din Live tilgængelig og åben for alle.

4. Autenticitet og tillid

Live-indhold fanger det umiddelbare. At gå live betyder både spænding og nervøsitet – for man er på. Der kan ske fejl. Man kan komme til at sige noget forkert. Eller glemme hvad man skal sige. Og man kan ikke bare klippe det ud, når det er live. Men netop fordi det er live, hvor der kan ske fejl, bliver det et ret åbent format. Det bliver umiddelbart. Transparent. Menneskeligt. Autentisk. Og fordi man er live, er man samtidig også mere på, nærværende og i kontakt med sit publikum. Man kan gribe hvad der kommer. Den autenticitet og tilstedeværelse kan være med til at opbygge tillid til dit publikum. 

5. Videomarketing

En fordel ved live streaming på YouTube og andre platforme er SEO-fordelene. Hver live-seer på din stream er lig med en videovisning, når videoen er offentliggjort. Og endnu vigtigere: hvert minut der er set, føjer til den samlede afspilningstid for din optagede video. Publikums fastholdelse og visningstid er nu en af de vigtigste YouTube-algoritme analyser i video-rangeringen.

Augenblick_Film_livestreaming_multi_kamera_set-up

Overvejelser ift. livestreaming

Livestreaming giver mange muligheder og kan bruges bredt. Om det er ifm. events, præsentation af et emne, oplæg o.l. Og det kan både være fysisk eller online events – eller begge dele på en gang. Afhængig af dit event eller oplæg, dit behov og mål, vil det afgøre, hvad det kræver ift. f.eks. udstyr, platform, know-how m.m. Noget livestreaming kræver multi-kamera set-up, ordentligt udstyr og generelt større teknisk know-how. Men med mulighederne på sociale medie-platforme i dag – og afhængig af dit event – kan livestreaming i virkelighed bare være en facebook live, og du kan nøjes med din bærbar og evt. lidt ekstra udstyr.

Har du brug for rådgivning om livestreaming eller høre mere om mulighederne ift. dit behov, så hjælper vi gerne til.

Er du nysgerrig og vil vide mere om livestreaming og video? Skriv dig op til vores nyhedsbrev, hvor vi deler ud af viden og inspiration omkring video og marketing – og bliv inviteret med næste gang vi afholder webinar.

Hvis du vil høre mere om, hvordan I kan benytte video strategisk som en del af jeres kommunikation, så kontakt os på mobil +45 30 22 69 29 eller mail bettina@augenblick-film.dk.