6 ting du bør overveje før du laver et webinar
Webinarer er blevet populært indhold, og det er ikke uden grund. Et webinar giver dig nemlig en god mulighed for at komme i dialog med potentielle kunder online. Måske følger de dig allerede, har hørt om dit produkt eller sidder med den udfordring, du kan løse. Et webinar kan være det første “touchpoint”, og du eller dit salgsteam kan klare resten (dit produkt skal selvfølgelig også være godt).
Før man kaster sig ud i webinarer, er det en god idé at gøre sig nogle overvejelser. Her er 6 ting, som er værd at overveje, før du laver et webinar:
1. Test af før du går live
Det kan være en god ide at lave et webinar, og det er et forholdsvist nemt format at gå til. Men husk at teste det af inden, så du ikke fumler med slides (yes, det har vi oplevet!), teknikken ikke fungerer eller andet uheldigt. Så undgår du bedst muligt ikke at tage deltagernes tid unødigt eller efterlader et uprofessionelt indtryk hos deltagerne.
2. Hvilken platform dækker dit behov?
Brug en platform der sørger for, at opfylde de behov du har. Der findes mange forskellige muligheder derude, men brug lidt tid på at finde en platform, der passer dig og dine behov. Det kan være du har specifikke ønsker ift. hvor mange deltagere der er plads til, hvordan man kan interagere med deltagere undervejs i webinaret, hvordan tilmeldingen foregår eller hvilke muligheder der er ift. opfølgning efterfølgende. Integration til dit CRM-system? Hvad med sprogindstillinger? (måske er det mere/mindre vigtigt hvilket sprog du bruger. Hvad er dit behov?
“Test af inden – så undgår du bedst muligt ikke at tage deltagernes tid unødigt eller efterlader et uprofessionelt indtryk hos deltagerne“
“Test af inden – så undgår du bedst muligt ikke at tage deltagernes tid unødigt eller efterlader et uprofessionelt indtryk hos deltagerne“
3. Din “Hook line”
Din “hook line” eller titel er vigtig. Det er den der skal få en “krog” i folk og fange dem ind. Få gjort folk nysgerrige, så de har lyst til at tilmelde sig dit webinar. Brug derfor noget tid på at lave en god “Hook line”. Den må gerne fænge og indikere hvad deltageren får ud af at deltage i dit webinar. Det skal være noget du kan leve op til og levere, så du får indfriet deres forventninger. På den måde kan du også bygge tillid op.
4. Hav ordentligt styr på teknikken
Det er drønærgerligt, hvis du må aflyse eller ikke kan gennemføre pga. tekniske problemer. Det er derfor vigtigt, at du har styr på teknikken. Hvis det der med teknik ikke lige er dig, og du ønsker at kunne fokusere din energi på indholdet, så overvej om det giver mening at få en ind, der er dedikeret til at styre teknikken (backend), og hurtigt kan ordne det, hvis der måtte være noget der driller.
“Hvis det der med teknik ikke lige er dig, og du ønsker at kunne fokusere din energi på indholdet, så overvej om det giver mening at få en ind, der er dedikeret til at styre teknikken”
“Hvis det der med teknik ikke lige er dig, og du ønsker at kunne fokusere din energi på indholdet, så overvej om det giver mening at få en ind, der er dedikeret til at styre teknikken”
5. Gå ikke ned på internetforbindelse
Husk at have adgang til godt internet! Det er næsten det vigtigste, som du skal sørge for er i orden. Et ordentligt internet er afgørende for kvaliteten, for en god download- og upload-hastighed (min. 20 Mbps), og dermed også afgørende for at kunne levere en god oplevelse med dit webinar.
6. Live eller automated webinar?
Overvej om du skal lave Live webinar eller automated webinar (“Evergreen weinar”), der er optaget på forhånd. Der kan være fordele og ulemper ved begge, og alt efter hvilket slags webinar, emne eller din målgruppe, kan det give mening at lave det ene frem for det andet.
Ovenstående kan forhåbentlig være med til at sætte nogle overvejelser i gang ift. dit kommende webinar. Det er også en god idé at afsætte tid til sidst, til at svare på spørgsmål fra deltagerne. Det er her du virkelig har muligheden for at fange folk. Og husk altid at slutte af med et call to action – det som du gerne vil have folk til at gøre, efter de har set dit webinar.
Hvis du vil høre mere om, hvordan I kan benytte webinarer og video strategisk som en del af jeres kommunikation, så kontakt os på mobil +45 30 22 69 29 eller mail info@augenblick-film.dk.
Du er også velkommen til at besøge os I vores kontorfællesskab på Rantzausgade 60A i Kbh. N – vi er altid friske på en kop kaffe og en uforpligtende snak om muligheder ved video.